zondag 28 februari 2016

2X CHOCO BONBONS







ENERGIEBALLETJES:



1. Haal de pitten uit de dadels en snij in vieren. Hak ze samen met de noten, gedroogd fruit, kokosolie en cacaopoeder in de keukenmachine, of blender. De noten hoeven niet helemaal fijn! Het is lekker als ze een bite hebben.
2. Draai van het notenmengsel balletjes van ongeveer 1 cm groot. Rol ze eventueel door cacaopoeder of kokosolie en laat ze een uur opstijven in de koelkast.
3. Koud vind ik ze het lekkerst, ze zijn een ideale bron van goede vetten, natuurlijke suikers en als je net als ik rauwe cacao gebruikt bevatten ze ook nog vele antioxidanten!

Ik gebruikte pinda's, amandelen, cranberry's, pompoen- en zonnebloempitten, een schepje hennepzaad, pure chocolade, geroosterde havermout (erg lekker!) en natuurlijk de dadels. Maar de combinaties zijn eindeloos. Wat dacht je van gedroogde stukjes appel, rozijnen en kaneel of een beetje vanillepoeder en geroosterde havermout.

De energieballetjes zijn perfect als snack voor een work-out of als healthy treat op de vrijdagavond, als je het snacken een beetje gezond wilt houden. Maar let op, hoe verleidelijk het ook is, noten bevatten wel veel calorieën en ook al vind ik dat je je daar niet te veel door moet leiden, te veel is nooit goed. Ze zijn erg makkelijk te maken en zijn echt heel erg lekker.

NOTENROTSJES




1. Smelt de pure chocolade au bain marie en mix de de noten door elkaar in een kom.
2. Gooi de noten bij de chocolade, (dit moet snel gaan, anders stolt te chocolade misschien!) mix zodat alles bedekt is en maak de kleine hoopjes.
3. Laat hard worden in de koelkast en eet ze net uit de koelkast op, dan zijn ze het lekkerst.

Deze chocolaatjes zijn zo simpel dat ik dit niet eens een recept durf te noemen. Zelfs de grootste keukenklunzen kunnen dit maken. Dus mocht je dit proberen wens ik je heel veel eetplezier toe!

zondag 14 februari 2016

de 10 geboden





Om jullie een beter beeld te geven van waar deze site voor staat, wilde ik eerst een soort basisprincipes geven, in combinatie met mijn persoonlijke doelen. Daarmee wil ik vooral benadrukken dat dit voor iedereen anders is en dat je vooral eerst moet experimenteren voor je kan besluiten wat het beste bij jou past.

DE 10 GEBODEN VOOR EEN HAPPY LEVEN

1. De eerste is een inkoppertje, maar simpel toe te passen. Vervang frisdrank door water, chocola door fruit en zo valt er voor bijna alles wat te verzinnen. Probeer voldoende water te drinken, eet 2 stuks fruit en 2 maal vis in de week. Daarnaast is het een goed idee om als je vlees een dagje kan overslaan dat vooral te doen! Niet per se goed voor jou, maar wel voor onze planeet en dat telt ook.
2. Probeer de auto en de bus te laten voor wat het is en fiets en loop zo veel mogelijk! Beter voor het milieu en dus ook voor jou.
3. Probeer bewegen niet als een straf te zien, maar als een manier van ontspanning en een soort cadeautje dat jij kán bewegen! Doe iets wat je leuk vindt, voor de één werkt cardio, krachttraining en hardlopen en voor de ander yoga, ballet en hoelahoepen. Misschien een teamsport of simpel wandelen? Zolang je het maar voor jou doet is het al prima.
4. Neem rust. 8 uur slaap is een must, maar even zitten met een kopje thee moet ook kunnen. We zien het leven vaak als een grote rollercoaster waar we van de ene looping naar de andere worden geslingerd, maar het is heus niet erg om een keer een ritje over te slaan en te kijken naar de anderen.
5. Maar ontspanning kun je ook uit inspanning halen! Door een middag er op uit te trekken, of te werken aan een hobby die je al zo lang liet liggen kun je je ook helemaal ontspannen voelen.
6. Het is vanzelfsprekend dat een stralend uiterlijk van binnen begint, maar de buitenkant kun je een handje helpen. Ik draag zelf niet veel make-up omdat ik eigenlijk gewoon te lui ben om daar elke dag tijd aan te besteden, maar wat ik wel probeer is om elke dag mijn huid te reinigen, lief te zijn voor haar en huid, af en toe een uitgebreide douche te nemen en me helemaal in te smeren met een lekkere body butter.
7. Het is niet erg om tijd alleen door te brengen, dat is juist heel goed, maar vergeet niet tijd door te brengen met familie en vrienden. Doe spontaan iets aardigs, help met koken of neem een stukje taart mee. Hulp en aandacht worden altijd fijn gevonden en het is natuurlijk goed voor je karma ;)
8. Mediteren klinkt misschien voor velen te zweverig en mensen staan graag met beide benen op de grond. Maar soms is het goed om dat gevoel te laten gaan en vanuit de lucht je leven te bekijken, het is ontzettend fijn en je zet heel makkelijk de dingen op een rijtje.
9. Het is oké om soms niet oké te zijn. Maar mocht dat gebeuren kun je niet voor eeuwig in je bed blijven liggen, maak een lijstje met alle dingen die jou blij maken en probeer er een aantal van te doen om je op te vrolijken. Je zult zien dat het al snel iets beter gaat.
10. Hou het niet bij dromen. Dit was mijn droom, mensen inspireren om een beetje blijer te zijn met wat ze al hebben, daarnaast heb ik nog honderden dromen, maar daar heb ik iets meer geld voor nodig ;) Heb jij altijd een knagende droom gehad? Dan denk ik dat er geen beter tijdstip is dan om nu te beginnen met die droom waar te maken, wat heb je te verliezen? Fouten mogen gemaakt worden, maar zonder fouten zul je ook nooit iets bereiken, kom je geen steek vooruit. Dus laat dat eeuwige twijfelen achter je en begin nu.

zaterdag 14 november 2015

mensen

De tv gaat aan, felblauw licht schijnt in mijn nog slapende ogen. Ruw word ik uit mijn vage droom geschud. Doden, zoveel doden. Parijs, alweer? Waarom en nog meer vragen? De wereld om mij heen ontwaakt, nog niet bewust van het kwaad dat deze nacht Parijs is aangedaan. De reacties op social media stromen binnen, er wordt gespeculeerd over de daders, de grenzen zouden in Nederland dicht moeten, straks wordt Sinterklaas gebombardeerd? Reacties van mensen die denken op dat moment zoveel te weten, terwijl de slachtoffers van deze daad nog niet eens begrijpen wat hier aan de hand is. Dat heel onze wereld, waarin we claimen dat we sinds de agrarische revolutie zo'n 12000 jaar geleden erop vooruit zijn gegaan, met onze wetenschap, economie en godsdiensten, eigenlijk gewoon een beetje mislukt is. Ik wil niet geloven dat onze wereld één grote mislukking is, dat alles wat wel mooi is aan deze wereld teniet wordt gedaan door zulke daden. Dat we niet meer durven te leven, bang om op een dag slachtoffer te zijn van zulke wanhoopsdaden. Maar geven we deze terroristen dan niet hun zin? Door in angst verder te leven. 

Een terrorist heeft namelijk geen geloof, geen land, het enige doel in zijn of haar leven is het zaaien van angst. Net zoals er in ons wetboek, de bijbel en de Tenach, staat er ook in de koran dat moorden niet mag, dat het laf is en dat het jou geen beter mens maakt. Terroristen zijn niet altijd moslim, drugsbaronnen niet altijd Mexicaan, de maffia is niet altijd Italiaans, chinezen zijn niet altijd slim en Amerikanen zijn niet altijd dik. We zijn allemaal mensen, allemaal mooi op onze eigen manier. 

Nu roepen ook mensen dat de grenzen dus dicht zouden moeten, ik las hier en daar nog ergere dingen: als dat we alle asielzoekerscentra moeten afbranden. Waar is jullie gevoel voor menselijkheid? Eerst rouwen om die honderden gewonden en doden in Frankrijk, vervolgens roepen dat de vluchtelingen terug moeten naar hun land, waar zij gevlucht zijn voor het geweld waar wij nu om rouwen. Ik geloof ook niet dat alle vluchtelingen altijd even eerlijk zijn, ik ben realistisch, maar zo ben ik er ook van overtuigd dat er in Nederland profiteurs zijn, dat er ook hier criminelen zijn en dat dat geldt in alle landen van de wereld.

In angst verder leven heeft dus geen zin, het helpt niet. Wij, als gewone burgers hier in dit minuscule stukje land op aarde, kunnen op een aantal manieren helpen, we betuigen steun aan de mensen in Parijs en andere plekken waar onschuldige doden vallen, we zoeken in onze ladekastjes naar onze menselijkheid, verdraagzaamheid en broederschap en we laten ons vooral niet kennen door wél plezier te blijven maken, troost te zoeken in kunst en muziek, onszelf te blijven en vooral ons eigen plekje beetje bij beetje mooier te maken.

Ik geloof niet in een god, ik geloof in het andere deel van de mensheid dat nog niet zo mislukt is en nog een beetje een gevoel van waardigheid heeft. Ik bid dus ook niet, naar welke god zou ik moeten bidden? Ik probeer te redden wat er te redden valt door mij niet te laten kennen. 

Paris is about life. 

dinsdag 29 september 2015

TRAIN YOUR BRAIN

Om je hele lijf goed te laten functioneren, zal je met het begin moeten beginnen. Als er één plek is die af en toe de aandacht verdient is dat de controle kamer wel. Je kunt je brein op verschillende manier trainen, door je uithoudingsvermogen, je concentratie of je geheugen te testen en te verbeteren. Vandaag deel ik 5 simpele manieren om je hersenpan fit te houden:

  1. Lezen is een simpele manier om jezelf te ontwikkelen. Niet alleen ga je hierdoor ander soort teksten beter begrijpen, je woordenschat wordt groter en je fantasie wordt geprikkeld. De beste inspiratiemomenten krijg ik na het lezen van een boek of artikel. 
  2. Een sudoku test jou op je vermogen om patronen te ontdekken en logisch nadenken. Zo'n ouderwets boekje is helemaal niet nodig, sudoku's kun je makkelijk, snel en gratis op internet maken. 
  3. Het leren van een vreemde taal is niet alleen leuk, want hoe leuk is het om met buitenlanders te kunnen communiceren, maar ook een goede oefening voor je geheugen en het vermogen om te switchen tussen verschillende talen. 
  4. Dingen lezen over de wereld, leren over verschillende culturen en godsdiensten.
  5. Het lezen van de krant, dat kan ook makkelijk online, en het kijken van het nieuws is misschien wel de meest makkelijke manier om je hersenen fit te houden. Je bent up to date en hebt weer eens iets om over te praten.
Maar omdat ik jullie niet alleen het diepe in wil gooien, doe ik zelf ook mee aan de challenge. Ik zal me vooral focussen op het lezen en leren over landen en de wereld en het leren van Italiaans. Maar een andere vraag is hoe je dit vol gaat houden. Je hebt school, (wat in feite al genoeg training is) misschien beoefen je een sport of heb je hoogstwaarschijnlijk een sociaal leven. Waar plan je die 10 minuutjes breintijd in. Het hoeft niet lang te zijn. 10 minuutjes is lang genoeg, je zou bijvoorbeeld eerst een puzzel kunnen maken en dat kunnen combineren met daarna 10 minuutjes pure ontspanning voor je brein. Denk aan een mindfulness oefening of het opschrijven van de blije momentjes van die dag. Voor mij werkt het beste om die 10 minuutjes in te plannen. Als ik het de ene dag om 8 uur doe, de volgende dag om half 4 en dag daarna om 6 uur raakt mijn brein alleen maar in de war. Door regelmaat te creëren zal je brein langzaam gewend raken aan de training en op het gewenste tijdstip bijna om de training vraagt.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, liefs!




zaterdag 19 september 2015

10X STAYING HAPPY

Tips om happy te blijven:

  1. Gaat niet alles volgens plan? No worries, dat is ontzettend normaal, probeer positief te denken en het is heus niet het einde van de wereld.
  2. Low energy? Ga naar buiten, laat dat huiswerk heel even wachten en ga een rondje lopen, maak je hoofd leeg en neem lekker veel vitamine D op!
  3. Lange dag, maar moet je nog huiswerk maken, eten en sporten? Het zal niet altijd even leuk zijn maar soms moet je door de zure appel heen bijten. En geen energie om te sporten? Van sporten krijg je ontzettend veel energie en een goed gevoel!
  4. Na een baaldag mag je jezelf best verwennen met een warme douche en een goed boek. Ontspanning is op zijn tijd heel erg belangrijk.
  5. En stel dat je eens niet sport, om weet ik veel wat voor een reden, je een opdracht van frans niet maakt omdat je even geen zin of tijd had, of een reep chocolade naar binnen werkt. Het is hartstikke menselijk en heel normaal dat je soms lak aan andermans, of je eigen regels hebt. Regels zijn er om te breken. Maar met een beetje doorzettingsvermogen hoeft dit natuurlijk niet te gebeuren.
  6.  Maak lijstjes met wat je fijn aan jezelf vindt, waar je trots op bent of waar je niet zonder kunt leven. Schrijf de mooiste momenten op, en vergeet de slechte, daar wordt niemand vrolijk van!
  7. Het is af en toe heel fijn om echt lekker vroeg wakker te worden in het weekend, ontspannen een kopje thee maken en een fijn boek lezen. Neem er de tijd voor en geniet er van.
  8. Als je je echt verdrietig voelt: zet dan de grootste meezinger op aarde op en dans de frustratie eruit, draai rondjes, stamp, spring net zo lang tot je je weer wat beter voelt
  9. Ook fijn als je in een dip zit: gewoon lekker huilen, heel hard janken. Zit 5 minuten op je bed en laat het verdriet uit je stromen tot je eigenlijk niet meer weet waarom je je nou zo down voelt. Schrijf het op en laat het los
  10. Niet iedereen kan je aardig vinden, jij hebt ook een hekel aan een hoop mensen, dus het is heel normaal als mensen jou ook niet kunnen uitstaan. Laat ze dan lekker jaloers worden door niet met de pakken neer te gaan zitten, maar lach en heb plezier.


zondag 13 september 2015

THE BEGINNING , WHERE&HOW SHOULD I START?



 

Het begin, der anfang, the beginning. Hoe moeilijk is het nu eigenlijk, dat gezond leven?
Het gezonde leven is niet moeilijk, want wie heeft er nu ongezonde troep nodig als je zulk lekker eten hebt dat ook nog eens goed voor je is. Nee gezond leven is niet moeilijk, het begin wel. Want waar begin je nu?
                                                                                                                                  
1.                     First things first. Een beetje research kan geen kwaad. Zoals wil ik ergens voor trainen, hoe ga ik dat bereiken en wat heb ik daar voor nodig?  Ga ik hardlopen, naar de sportschool, of word ik een fanatieke yoga guru? Niet alleen de juiste sport, kleding, materiaal maar ook de juiste voeding is belangrijk. Het is belangrijk om te eten naar je sport, want sporten betekent ook dat je energie nodig hebt, maar ook leeftijd en lengte zijn belangrijke factoren in de hoeveelheid die je eet.
2.                     Verander niet direct je complete eetpatroon of begin fanatiek te sporten, niet alleen zal je gezonder gaan eten en sporten, er zijn nog simpelere stappen naar een gezonde levensstijl. Neem de fiets naar je werk, drink geen thee met suiker maar met honing, drink geen frisdrank meer en minder met cafeïne.
3.                      Ik raad iedereen aan om in het begin van dit proces een tijdje te experimenteren met sport. Probeer verschillende dingen, onderzoek welke effecten welk soort sport op je lichaam heeft en kies daaruit je favorieten, ga net zo lang door met zoeken totdat je iets hebt gevonden wat je écht leuk vindt.
4.                     Ik ben zelf van het plannen en organiseren en ik denk dat het werkelijk helpt om de boel even op een rijtje te zetten. Wanneer doe je wat, voor hoelang, welke opwarming hoort daarbij, welke oefeningen, hoe vaak in de week? Stel voor jou de ideale workout samen en vergeet niet de opwarming en cooling down!
5.                     Mocht je nou compleet nieuw zijn met sporten, moet je niet direct te hard van stapel lopen, blessures zijn zo gemaakt. Bouw het langzaam op, begin niet direct met 5 keer in de week een rondje rennen, 2 keer is dan echt al voldoende!